FANDOM

Wojciech Karma - kierowca autobusu, a także prezenter telewizyjny pochodzący z Bytomia.

ŻyciorysEdytuj

DzieciństwoEdytuj

Karma pochodzi z biednej rodziny mieszkającej w Bytomiu. W dzieciństwie z powodu swojej nadwagi był szykanowany w szkole, głównie przez Roberta Kowalskiego, późniejszego prowadzącego teleturniej "Wygrywasz co chcesz!". Nieustanne znęcanie się nad nim przez starszych kolegów przysporzyło mu wielu problemów związanych z niskim poczuciem własnej wartości i akceptacją siebie. Z powodu złego stanu psychicznego młody Wojciech często musiał korzystać z usług poradni terapeutycznych, co nie przynosiło jednak oczekiwanych rezultatów, a jedynie obciążało domowy budżet państwa Karmów.

Dorosłe życieEdytuj

Bycie ofiarą szkolnego bullyingu przełożyło się na zły stan psychiczny Wojciecha także w późniejszym życiu. Jako dorosły, żyje w małym mieszkaniu na jednym z bytomskich blokowisk wraz ze swoją żoną oraz synem, Szymonem. Problemy psychiczne nie pozwoliły mu na otrzymanie awansu społecznego, Karma pracuje jako kierowca autobusu w MPK obsługując głównie trasy w rejonie bytomskiego Bobrka. Rodzina żyje skromnie na kilku metrach kwadratowych niewielkiego mieszkania. Jako ojciec rodziny, Wojciech jest osobą sfrustrowaną i nieszczęśliwą. Irytuje go brak ambicji u swojego syna, Szymona, który w wieku dorosłym wciąż pozostaje na jego utrzymaniu, a jedyne co go interesuje to tworzenie i wykonywanie muzyki z gatunku hip-hop, czym doprowadza do szewskiej pasji swojego ojca. Wojciech często stosował również przemoc wobec swojego syna. Za swoje życiowe niepowodzenia Wojciech Karma obarcza Roberta Kowalskiego, który w dzieciństwie zamienił jego życie w koszmar. Jedyne, czego Karma tak naprawdę pragnie to zemsta na dawnym "koledze" ze szkoły.

W celu realizacji swoich zamiarów Wojciech zgłasza się jako uczestnik do teleturnieju telewizyjnego "Wygrywasz co chcesz!", którego gospodarzem jest jego dawny prześladowca, Kowalski. Formuła tego programu polega na tym, że prowadzący zadaje uczestnikom pytania, a nagrody za poprawne odpowiedzi są takie, jakie wybiorą dla siebie uczestnicy, niezależnie od tego czy zrealizowanie tych nagród jest fizycznie możliwe czy też nie. Karma nie kwalifikuje się od razu jako gracz do teleturnieju, lecz dostaje się tam jako wylosowany przez komputer w zastępstwie za innego uczestnika show, który z powodów zdrowotnych nie mógł już kontynuować zabawy. Po wejściu Karmy do studia, Robert Kowalski nie od razu rozpoznaje w nim swoją dawną ofiarę. Szybko przypomina mu o tym sam Wojciech, a następnie w brawurowy sposób odpowiada na wszystkie pytania zadane przez prowadzącego. Jako nagrody wybiera dla siebie utratę przez Roberta Kowalskiego całego jego majątku, a także rozwód prowadzącego teleturniej z jego żoną. Dopełnieniem zemsty na dawnym prześladowcy jest poprawna odpowiedź na ostatnie pytanie. Poprawna odpowiedź na pytanie z kategorii "owoce morza" pozwoliła Karmie na zamienienie się pracą z Kowalskim. Od teraz to Karma stał się gospodarzem programu "Wygrywasz co chcesz!", a Kowalski musiał zająć się prowadzeniem autobusu. Robert był tym faktem wyraźnie zawiedziony.

Kar2

Karma jako prowadzący "Wygrywasz co chcesz!"

Zmiana pracy dobrze wpłynęła na stan psychiczny Wojciecha. Znakomicie odnalazł się jako prowadzący teleturniej. Karma wyraźnie się zmienił i zaczął dużo bardziej pozytywnie podchodzić do życia. Z utratą pracy nie mógł poradzić sobie niestety dawny prezenter, Robert Kowalski, który zaczął koczować pod studiem w czasie trwania programu. Innym problemem Karmy byli uczestnicy jednego z kolejnych odcinków teleturnieju, którzy jako swoje nagrody wybierali takie rzeczy jak zarażenie całej ludzkości śmiertelnym wirusem lub śmierć rasy ludzkiej. Karma, który właśnie wyrwał się z depresji starał się nieco studzić zapędy uczestników. Na szczęście ich plany się nie spełniły, gdyż ich odpowiedzi na pytania były błędne. Punktem zwrotnym w tym odcinku było jednak coś zupełnie innego. W czasie awarii oświetlenia w studiu programu do budynku wtargnął poprzedni prowadzący, Robert Kowalski, który zaatakował Karmę i przejął prowadzenie teleturnieju. Po ataku Karma osunął się na ziemię. Jego dalsze losy, a szczególnie to, czy przeżył atak, pozostają nieznane.

CharakterEdytuj

Karmarodzina

Wojciech Karma wraz z synem i małżonką

Karma po wielu latach znęcania się nad nim przez Roberta Kowalskiego był w bardzo złym stanie psychicznym. Był to człowiek zrezygnowany i zmęczony życiem. Swoją frustrację wyładowuje na najbliższych. Mimo tego, da się go jednak poznać jako osobę dobrą i ciepłą. Widzimy to po zmianie jego nastawienia związanej z otrzymaniem pracy w teleturnieju "Wygrywasz co chcesz!". Karma odnajduje wtedy radość życia i od tego momentu jest wręcz przepełniony pozytywnym nastawieniem. Widać to po tym, jak stara się przekonać uczestniczkę teleturnieju - Kasię - by ta wstrzymała się ze swoimi życzeniami odnośnie unicestwienia ludzkości. Karma przez całe swoje życie pozostawał jednak optymistą. Pod skorupą surowego i podminowanego człowieka, cały czas wierzył, że może kiedyś uda mu się odmienić swoje życie. Dowodem tego jest jego maksyma, że niezależnie od okoliczności warto mierzyć wysoko i samemu ustalać swoje granice.

WyglądEdytuj

Karma ma bujne włosy i sumiaste wąsy. W czasie przed prowadzeniem teleturnieju "Wygrywasz co chcesz!" jego wygląd był bardzo zaniedbany - często chodził zabrudzony i nieogolony, a jego ulubionym ubraniem był biały podkoszulek, tzw. "żonobijka". Podczas realizacji programu "Wygrywasz co chcesz!" Karma wyglądał już dużo bardziej schludnie, choć nie pozbył się swojej charakterystycznej cechy, czyli bujnych wąsów.

TeorieEdytuj

  • Nazwisko Karmy może nawiązywać terminu karma (sanskr. कर्म ) wywodzącego się z religii dharmicznych Dalekiego Wschodu i oznaczającego sumę uczynków człowieka, decydującą o charakterze jego wcielenia w łańcuchu reinkarnacji,

CytatyEdytuj

  • Szymon! Zamknij, k**wa, ryj, weź się do roboty i wyprowadź się w końcu! - Karma do syna Szymona podczas realizacji teledysku do piosenki "Życie chłoszcze";
  • Nazywam się Wojtek, jeżdżę autobusem i chodziłem z tobą do podstawówki. - Karma przedstawia się Kowalskiemu po rozpoczęciu gry w teleturnieju "Wygrywasz co chcesz!"
  • Nie bójcie się mierzyć wysoko i pamiętajcie - to wy sami ustalacie swoje granice. - rada Karmy do uczestników teleturnieju "Wygrywasz co chcesz!".

Odcinki Edytuj